Logo
  • Start
  • Leanordbog

Leanordbog

5 x Why

5 x why er en LEAN metode, der bruges til at identificere og løse rodårsager til problemer ved gentagne gange at spørge "hvorfor".

5 x why er en struktureret tilgang til problemløsning, der involverer gentagne gange at spørge "hvorfor" for at grave dybere ned i rodårsagerne til et problem.

Ved at stille "hvorfor" mindst fem gange kan man typisk nå frem til den underliggende årsag til et problem og dermed udvikle mere effektive løsninger.

Metoden kræver grundig analyse og kan bruges på tværs af forskellige brancher og processer for at reducere spild og forbedre kvaliteten.

  • 5S
  • Kaizen
  • Værdistrøm
  • Flowprincip
  • Kundeværdi
  • Spildformer
  • Pullprincip
  • Kanban


Populære emner

  • Kundeværdi
  • Værdistrøm
  • De fem lean principper
  • 5S
  • Spildformer
  • Kaizen
  • Kanban
  • PDCA
  • 5 x why
  • Poka-yoke

Leanordbogen

Leanordbogen er dit gratis opslagsværk vedrørende ord og udtryk indenfor lean.